Погляд генія: портрети Енді Воргола
У світі мистецтва було безліч геніальних митців, які пов’язували своє мистецтво з аналоговою фотографією, проте американський художник, скульптор, продюсер, фотограф та дизайнер Енді Воргол, буквально поклав своє життя на плівку. Родом з міста Піттсбург, штат Пенсильванія, митець проявляв неймовірне захоплення камерами Polaroid.
Хоча Енді Воргол був американцем, він мав українське коріння – його батьки були русинами, які походили з села Микова (зараз Словаччина), спілкувалися рідною мовою зі своїми трьома синами та ніколи так і не вивчили англійської мови. Він створив близько 10 тисяч робіт: картини, ілюстрації, скульптури, інсталяції, кінофільми, книги, фотографії. Останній пункт з цього широкого переліку мав неабияке висвітлення та резонанс серед поціновувачів фотомистецтва ХХ століття.
«Поляроїди ніби Інстаграм Енді Воргола. Він зробив документування життя популярним за багато років до того, як хоч хтось почув про інтернет»
CBS Mornings Channel
Фаворити серед камер Polaroid
За свою кар’єру Енді Воргол пробував фотографувати на усе, що може проявити фото. Від вінтажного SX-70 до великих форматів портретів 8×10 та 20х24.
Один з його найбільш відомих фотоапаратів – це Polaroid Big Shot. Ця камера була випущена фірмою Polaroid у 1971 році та була призначена для роботи з портретами.
Воргол використовував її для багатьох своїх іконічних портретів, включаючи знамениті знімки Долі Партон, Арнольда Шварценеггера та інших селебріті минулого століття.
Polaroid Big Shot використовував спеціальну плівку типу 100 (або Peel-apart Film), яку припинили виготовляти з банкрутством Polaroid, альтернативою була плівка Fujifilm FP-100C, проте її теж більше не виробляють.
Воргол експериментував з камерою Polaroid Land 30 яка використовувала такий самий тип плівки як у Polaroid Big Shot. Peel-apart Film (або плівка з роз’єднувальним елементом) – це фотоплівка, яка використовувалась у старіших моделях фотоапаратів Polaroid. Особливість плівки була у тому, що після фільмування фотографія проявлялась за прихованим шаром негативу, а потім частина плівки, яка містила позитив фотографії, відділялася або “відшаровувалася” від залишкової частини. На сьогодні таку плівку виготовляє лише одна компанія – One Instant, але в дуже в обмежених кількостях. Група ентузіастів вручну збирають картриджі, щоб воскресити популярність peel-apart плівки, проте вона є дуже дорогою та досить нестабільною.
З приходом на ринок культової камери SX-70 Polaroid Land Camera, у 1972 році, бачення митця здобуло новий рівень виразності. Його творчість стала ще більш неповторною, завдяки можливості миттєво зафіксувати його унікальні ідеї. Камери такого типу використовують касети SX-70, які досі виготовляються і які ви можете придбати у нас 😉.
Енді Воргол був великим прихильником SX-70 і використовував її для своїх експериментів та проєктів. Він вважав цей фотоапарат ідеальним інструментом, через властивості його лінзи та особливого світосприйняття. Це допомогло надати його фотографіям естетичного вигляду та чіткості кожного елементу у кадрі.
Відомі виставки та книги про Енді Воргола
“Andy Warhol: A Retrospective” (Ретроспектива Енді Воргола)
Ця виставка відбулася в Музеї сучасного мистецтва у Нью-Йорку в 1989 році. Вона була найбільшою ретроспективою творчості Воргола, представляючи понад 400 його робіт та демонструючи його вплив на сучасне мистецтво. Кожен відвідувач мав можливість побачити оригінали полароїдів та картин митця, які сьогодні оцінюються в десятки тисяч доларів.
В травні 2019 року видавництво Taschen оголосило про вихід книги “Warhol On Basquiat”, завдяки якій кожен поціновувач миттєвої фотографії може надихнутись 200 рідкісними знімками Воргола, які не потрапляли до виставок або не були широко висвітлені. Також на сторінках хроніки можна знайти колаборації з кращим другом Енді – легендарним художником Жаном-Мішелем Баскієм. Ця людина відігравала велику роль у житті митця та надихнула його на спільні проєкти.
Роботи з цієї книги увійшли до виставки “The Whitney Museum of American Art Retrospective” (Ретроспектива в музеї американського мистецтва Уїтні), яка відбулася в 1971 році та була першою великою ретроспективою творчості Енді Воргола.
Того ж року Taschen презентувала нову книгу про портрети – “Andy Warhol. Polaroids 1958-1987″. До видання увійшли культові знімки та селфі самого митця зібрані в період з 1958 по 1987, де широке і водночас тонке сприйняття краси малювало в уяві митця строгі композиції, які він розбавив нотою нестандартності.
Найдорожчі портрети в історії Polaroid
З поширенням інтернету та зростанням інтересу до мистецтва, ринок колекціонування став дуже активним. Колекціонери шукають унікальні та історично важливі предмети, що підтримує підвищення цін на портрети Воргола зроблені на Polaroid.
Аукціонний дім Christie’s виставив на продаж колекцію знімків. Лот з одним оригінальним фото стартував від 2000 $. Найдорожчим став автопортрет Енді Воргола початкова ціна якого була – 24000$.
Серед 129 лотів можна знайти фотографії із зображеннями Лайзи Мінеллі, Паломи Пікассо, Ів-Сен Лорана, Джоан Коллінз, Джека Ніколсона, Міка Джаггера та інших зірок.
Лайза Мінеллі в об’єктиві Енді Рогола
Палома Пікассо та Енді Воргол. Знято на Polaroid SX-70
Портрет Ів Сен Лорана. Експерти оцінюють серію знімків відомого модельєра зроблених на Polaroid Енді Ворголом в £40 000
Портрет з автографом голлівудського актора Джека Ніколсона
Енді Воргол не лише створював мистецтво, він винайшов новий стиль життя. Його пристрасть до аналогової фотографії, зокрема до Polaroid, не просто відкривала нові можливості в області візуального мистецтва, але й підкреслювала важливість митця, як спостерігача світу.
Завдяки своїм фотографіям Воргол підняв документування повсякденного життя на новий рівень. Він став пророком інстаграму, створюючи моменти культури свого часу такими яскравими та автентичними, що вони збереглися для нащадків. Усі його експерименти з камерами та плівкою Polaroid стали своєрідним каталізатором для нових ідей та технічних інновацій у фотографії.
Сьогодні, коли цифрова технологія практично повністю замінила аналогову, спогади про Воргола та його мистецтво залишаються нагадуванням про важливість сприйняття краси у всіх її формах, навіть у найпростіших моментах нашого життя.